Schepen

Welke schepen zijn er tijdens de Varend Erfgoed Manifestatie te zien?

Tijdens het jubileumfeest Honderd Jaar Piushaven op 5 en 6 augustus liggen circa honderd historische bedrijfsvaartuigen in de Piushaven. Samen vormen deze tjalken, klippers, motorschepen, sleepboten en vissersschepen de Varend Erfgoed Manifestatie. Aan het begin van de middag op zaterdag 5 augustus vaart de vloot in een lange parade van de Lovense Haven naar de Piushaven. Een belangrijk deel van de schepen is te bezichtigen. Hieronder enkele van de liefdevol onderhouden pareltjes. 

 

Een selectie van de schepen:

Schepen met verhalen

Aan de historische vloot die in Piushaven ligt tijdens het havenfeest, zijn heel wat anekdotes verbonden. Wat in bijna alle verhalen opvalt, is dat er grote gezinnen op het schip leefden. Vaak in een kleine roef, want er moest zoveel mogelijk ruimte zijn om vracht te vervoeren.
In de loop van de jaren hebben de schepen veel veranderingen ondergaan. Masten en zeilen verdwenen, motoren kwamen. Soms werd het schip doormidden gezaagd om er een stuk tussen te zetten.
De huidige eigenaren proberen hun schip zoveel mogelijk in originele staat te houden, al moet het wel leefbaar en veilig zijn.
Hier een kleine greep uit de verhalen achter de historische vloot.

Stoomsleper Jan de Sterke
Nergens ter wereld zijn er per vierkante kilometer zoveel (historische) sleepboten aanwezig als in Nederland. Er zijn tijdens het Havenfestival 100 jaar Piushaven een paar mooie voorbeelden van dit scheepstype aanwezig. De meest bijzondere is de Jan de Sterke, een stoomsleper uit 1932. De stoom wordt geproduceerd door met kolen een ketel met 2500 liter water te verhitten.
We zijn hartstikke blij dat Jan de Sterke tijdens 100 jaar Piushaven op 5 en 6 augustus in de Piushaven te bewonderen. Echt een juweeltje!
Het schip heeft Gorinchem als thuishaven en wordt onderhouden door vrijwilligers. Sinds vorig jaar kan is de sleepboot ook te huur voor asverstrooiing op de rivier.

Nellie-Lena
De Nellie-Lena is een oud beurtscheepje, type steilsteven, uit 1921. In het verleden vervoerde het scheepje allerlei vrachten van de ene plaats naar de andere.
De huidige schipper, Ben Noordermeer, komt uit een lange lijn van schippers die veelal hebben gevaren in Den Haag en het Westland. Ben begon al jong bij de zeeverkenners en ging later bij het Korps Mariniers.  
Nu woont en werkt Ben vanuit de Nellie-Lena als docent en trainer . Hij vaartook met groepen voor dagtochten en vakantieweken.

Flierefluiter
De Flierefluiter is gebouwd in 1928 en heeft tot 1970 dienst gedaan als parlevinker, een winkel op het water. Met textiel en kaplaarzen voer de toenmalige schipper door de Rotterdamse haven. In 1996 kocht Arie Klein uit Sliedrecht het scheepje. Hij houdt Flierefluiter in topconditie en vaart er heel Nederland mee door en legt graag aan bij havenfeesten.
Het schip kent nog een opvallend element dat herinnert aan vroegere tijden. Op beide zijden voor op de boeg staat een ster. “Dit is een teken dat het schip afbetaald is.”

Luxemotor Lena Clazina
Deze ‘staalijzeren’ luxemotor van 24 meter lang werd in 1925 gebouwd bij scheepswerf Boot in Alphen aan den Rijn. Opdrachtgever was Teunis van Herk uit Ouderkerk a/d IJssel en hij noemde het schip naar zijn vrouw. Tot 1985 heeft het schip, voorzien van een laadmast met giek, nog vracht gevaren, voornamelijk zand en grind. In 1961 is het schip verlengd tot bijna 30 meter, maar later weer ingekort tot de originele afmeting.
In 2016 kochten Terence Scholtes en Inge Koomen de Lena Clazina voor permanente bewoning en gaven haar een nieuwe ligplaats: de museumhaven in Gouda. Zij willen het schip verder restaureren door onder andere de mast weer terug te plaatsen. Door de jaren heen hielden alle eigenaren de oude roef intact.