De Terra Nova is in 1929 gebouwd als vrachtschip in opdracht van Levien Hooglander. Hij was een  vermogend man en verlangde eerste klas materialen. Het schip werd niet voor niets “de parel van de Rijn” genoemd. Zo is de fraaie stuurhut gebouwd van teakhouten panelen. Ook het in oude stijl gerenoveerde schippersverblijf, de roef, is prachtig uitgevoerd .
Het schip vervoerde droge lading door Nederland, België en Duitsland. De originele Deutz VM 4-cilinder-motor van 240 pk is in 1987 vervangen door een Volvo TAMD 121 D.
Het scheepstype is een luxe motor. “Luxe” staat onder meer voor een luxe roef, en “motor” voor het feit dat het schip als motorschip gebouwd is en dus nooit heeft gezeild. De mast en gieken aan dek werden voor het laden en lossen gebruikt.
De Terra Nova is nu het verenigingsschip van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) en ligt permanent in Vreeswijk.